torsdag 14 februari 2019

Morotsbröd

Okej, jag är inte världens bästa på bröd, det ska erkännas.
Men det här blev sjukt gott. Fluffigt, saftigt och en nypa nyttigt.

  • 50 g jäst
    5 dl mjölk, fingervarm
    ½ dl rapsolja
    3 dl morötter, finrivna
    1 tsk salt
    ½ dl honung
    1 dl havregryn
    10 dl vetemjöl
    2 dl rågsikt

    Garnering: Solrosfrön & flingsalt
  • Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt lite av mjölken mjölken och rör tills jästen lösts upp. Rör ner resten av mjölken, olja, morötter, salt, honung och havregryn.
  • Tillsätt vetemjölet, lite i taget, och arbeta ihop degen ordentligt. Låt den jäsa under bakduk i 30 min.
  • Ta upp degen och platta ut den i en långpanna, ca 30 x 40 cm, med bakplåtspapper i botten. Skär degen försiktigt i rutor med en vass kniv och nagga ytan med en gaffel.
  • Låt degen under bakduk jäsa i 30 min. Sätt ugnen på 225 grader.
  • Pensla degen med vatten och strö över pumpakärnor och lite flingsalt. Grädda brödet mitt i ugnen i 15–20 min. Låt det svalna under bakduk och på galler.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar